annonse

Kampanje for å få flere unge ­automatikere 

- I forbindelse med fristen for å søke utdanningsprogram i videregående skole i mars i år, gjennomførte vi en kampanje på TikTok. Målsettingen var å få flere unge til å velge automasjon, sier Per Arve Ekle, divisjonsdirektør for byggautomasjon i GK.

GK bruker TikTok for å få unge interessert i automasjonsfaget

Kampanje for å få flere unge ­automatikere 

- I forbindelse med fristen for å søke utdanningsprogram i videregående skole i mars i år, gjennomførte vi en kampanje på TikTok. Målsettingen var å få flere unge til å velge automasjon, sier Per Arve Ekle, divisjonsdirektør for byggautomasjon i GK.

– Digitalisering, krav til mer effektiv eiendomsdrift og energieffektivisering gjør at etterspørselen etter byggautomasjon har økt kraftig. Samtidig utdannes det få automatikere. En annen utfordring er at mange nyutdannede velger industrien fremfor å arbeide med automasjon i bygg. Dette gjør vi noe med, blant annet kampanjen på TikTok.  

– Vi har det største fagmiljøet på byggautomasjon i Norge. Her skal antall ansatte dobles de neste fire årene. Sammen med Academic Work har vi startet et tremåneders utdanningsprogram for folk som kan tenke seg å arbeide med dette fagområdet. Samtidig satser vi langsiktig med å få flere ungdommer til å velge automasjon på videregående skole.  

Trenger minst 100 nye lærlinger

– Dette fagområdet gir store karrieremuligheter med stabile markedsutsikter, og gode lønnsbetingelser for unge mennesker som ønsker å kombinere det praktiske med det tekniske på elektro, automasjon og IT. Her skal vi de neste årene opprette 100 flere lærlingplasser over hele landet. I tillegg til å øke kjennskapen til faget hos både ungdommen og deres foreldre, har byggenæringen en utfordring fordi unge automatikere velger industrien. Selskapene her er flinkere til å tilby læreplasser. Denne utviklingen skal vi være med på å snu. 

– Elektrobransjen må bli flinkere til å fortelle at automasjon er hjernen i moderne bygg, som samhandler de tekniske områdene for å skape godt inneklima, optimal energiutnyttelse og lave driftskostnader. 

Minecraft og smarthus

Kommunikasjonsrådgiver Marie Langebeck i GK forteller at rekrutteringsopplegget er laget i samarbeid med byrået ANTI, som har gjort flere employer branding-kampanjer for store merkevarer.  

– Kampanjen, som hovedsakelig gikk på TikTok, brukte elementer fra Minecraft og smarthusteknologi i håp om at flere unge med slike interesser får øynene opp for mulighetene i automasjonsfaget. 

– Vi har samarbeidet med ANTI før. Sist med kampanjen «Gode kollegaer gir #superkrefter» med gode resultater. Vi er spente på om vi klarer å engasjere de yngste med budskapet om at yrkesfag og automasjon gir gode karrieremuligheter. 

Les mer om følgende emner:

annonse