Kjørte vannkraft-deler på strøm

Det 18 tonn tunge løpehjulet i Faslefoss kraftstasjon er fraktet fra Finland med en elektrisk lastebil
Kjørte vannkraft-deler på strøm
Prosjektleder Kristin Vestmoen i Hafslund, som har ansvaret for rehabiliteringen av kraftverket, sier at selskapet i hvert prosjekt vurderer miljø- og klimaløsninger.
– Elektrisk transport av komponenter er en viktig del av dette.
– Transportsektoren går fra fossilt til elektrisk. Ellastebilen vi brukte i dette oppdraget er vår første som kan frakte så tung last. Den har en brutto batterikapasitet på 624 kWh, sier daglig leder Finn Arne Sundbrei i Sundbrei Transport.
– Dette er løsningen for å oppfylle kundenes krav om klimavennlig transport, og redusere vårt eget klimaavtrykk. Om dette oppdraget ble gjennomført med en dieselbil, kan det tenkes at den ville ha brukt 3,5 liter diesel per mil. Det tilsvarer et energiforbruk på 35 kWh/mil.
– Den elektriske lastebilen har et forbruk på 15 kWh/mil. Det betyr at den er 2,3 ganger mer energieffektiv. Med 100 000 km i året vil den elektriske lastebilen bruke 200 000 kWh mindre energi enn en tilsvarende diesel lastebil. Dette tilsvarer det årlige energiforbruket til ti eneboliger i Norge.