annonse

Kompetanse en kritisk konkurransefaktor 

Elmagasinet har spurt noen av aktørene i elektrobransjen om hvordan teknologiutviklingen har vært de siste årene, og hvordan de løser utfordringene med eksempelvis elektrifisering, digitalisering, byggautomatisering og kunstig intelligens. Her fremhever selskapene riktig kompetanse som en kritisk konkurransefaktor.

Siemens har levert en KI-basert ladeløsning, som skal optimalisere ladingen til Unibuss sine elektriske busser i Oslo. Elektrifiseringen av transportnæringen i Norge er i startfasen. I år har Enova fått en bevilgning på 1,2 milliarder kroner for å etablere flere ladepunkt. Her er det markedsmuligheter for våkne elinstallatører Foto: Ahmad Dean/Unibuss

Kompetanse en kritisk konkurransefaktor 

Elmagasinet har spurt noen av aktørene i elektrobransjen om hvordan teknologiutviklingen har vært de siste årene, og hvordan de løser utfordringene med eksempelvis elektrifisering, digitalisering, byggautomatisering og kunstig intelligens. Her fremhever selskapene riktig kompetanse som en kritisk konkurransefaktor.

Daglig leder Hans Oscar Molvær i EL 24 på Stranda på Sunnmøre fremhever kunstig intelligens som en tydelig teknologitrend. 

– Dette må bransjen lære å bruke. Vi er en del av Konstel, som er langt fremme med å utvikle slike løsninger. Dette bruker vi eksempelvis for å effektivisere administrasjonen. 

– Med tanke på bærekraft og alt som skal elektrifiseres er automatisering, datateknologi, solceller og energieffektivisering viktig. For tre år siden opprettet vi en stilling som innovasjonsleder for å møte den «grønne bølgen» i Norge. Dette har blant annet resultert i at vi har styrket markedsposisjonen på solceller. Vi leverer slike anlegg på nesten alle våre nye større prosjekter. Dessuten har vi fått flere energieffektiviseringsoppdrag, der det er tilrettelagt for tilskuddsordninger. 

Riktig kompetanse

– Konkurransekraft krever ansatte med riktig kompetanse. De blir oppdatert med både interne kurs og på konsernnivå. Dessuten arbeider vi mye med bærekraft, er miljøtårnsertifisert, og bruker elektriske servicebiler. Strategien er å ansette de «beste hodene», og prioritere lærlinger som er sentralt for å sikre nok arbeidskraft. 

– For at kundene skal få de beste løsningene har vi økt kompetansen på solcelleteknologi, energieffektivisering, automatisering og varmepumper. Vi tilbyr også lås og sikkerhet for at kundene skal få alt når det gjelder strukturert kabling hos oss.  

På spørsmål om Molvær leser Elmagasinet for å følge med på utviklingen i elektrobransjen, svarer han at mange av sakene er aktuelle.  

– Dette er et viktig bransjemagasin. Det er alltid spennende å se hva som blir omtalt. Vi får Elmagasinet til alle våre avdelinger, der det er tilgjengelig for alle.  

Molvær fastslår at NHO Elektro gjør mye bra næringspolitisk arbeid for å bedre rammebetingelsene i elektrobransjen. 

– Her ønsker vi at innsatsen for å få forutsigbarhet og bedre støtteordninger for kunder som vil satse på energieffektivisering blir intensivert.  

Skal snakke sammen

Daglig leder Dag Petter Evensen i K2 Elektro i Oslo sier at elektro og automasjon blir stadig mer integrert. 

– Det er stor etterspørselen etter slike løsninger. Bygninger krever mer avanserte systemer for styring av lys, varme, kjøling, ventilasjon og andre tekniske installasjoner. Ulike protokoller og SD-anlegg skal integreres. I tillegg til tradisjonelle kablede systemer er det også økt bruk av IP-baserte løsninger, som kan kreve en annen tilnærming både i prosjektering og utførelse. 

– Vi har en tydelig intern faglig fordeling mellom installasjon og automasjon. K2 Controls har automasjonsingeniører med spisskompetanse på SD-anlegg, protokoller, og bygg- og industriautomasjon. Dette gjelder også prosjektering, produksjon, programmering, installasjon og driftsettelse av elektrolyseanlegg som brukes til miljøvennlig vannbehandling i lakseindustrien.   

– De ansatte får jevnlig opplæring for å holde seg oppdatert både på funksjonalitet, og krav til dokumentasjon. Samtidig legger vi stor vekt på samarbeid og deling av informasjon mellom prosjektledere, elektrikere og automasjonsingeniører tidlig i prosjektene, slik at vi unngår dyre justeringer i sluttfasen.

Kun én leverandør

– Vi leverer alt fra ren elektroinstallasjon til komplette avanserte automasjonsanlegg. Med kun én leverandør for slike anlegg reduseres både risiko og kostnad for kundene, samtidig som det blir enklere å utnytte flere tilgjengelige funksjoner i den «felles» prosjekterte og installerte løsningen.  

– Vi har også rammeavtaler med eksempelvis eiendomsselskaper, som krever høy tilgjengelighet og evne til å kombinere drift, service og modernisering av eksisterende anlegg. 

Leser Elmagasinet

Evensen forteller at han leser Elmagasinet for å følge med på utviklingen i elektrobransjen. 

– Her blir både aktuelle bransjesaker og produktnyheter omtalt. Det er nyttig å følge med på andre sine erfaringer og nye løsninger. Her får vi ofte ideer til forbedringer i egne leveranser. 

– Elmagasinet er et av få medier som skriver om selskaper som arbeider med praktiske løsninger i felt. Det er verdifullt både for rekruttering og omdømme, spesielt overfor samarbeidspartnere og innkjøpere som følger med på bransjen. 

På spørsmål om hva Evensen synes om hvordan NHO Elektro arbeider med å synliggjøre bransjen og utfordringene som må løses, fremhever han at teknologiutviklingen går raskt. 

– Her er det viktig at NHO Elektro har tett dialog med medlemmene slik at forandringer og tilpasninger, som i vårt tilfelle er å integrere automasjon og elektro, blir ivaretatt.    

Kompetanse et viktig konkurransefortrinn

Daglig leder Jo Jessen i Instell sier at den tydeligste teknologitrenden de siste årene er automatisering i næringsbygg og boliger.  

– Dette har vi drevet med i mer enn 20 år. Fagområdet får stadig større plass. Å oppfylle myndighetskrav og brukerforventning krever automatisering når det gjelder bærekraftige, energibesparende og sikre løsninger. Eksempelvis treffer KNX godt på alt dette, i tillegg til design og uendelige integrasjonsmuligheter.    

– Ansatte med spisskompetanse er kanskje vårt viktigste konkurransefortrinn. Her er vi nødt til å ligge i forkant. Dette er avgjørende både for riktig prosjektdesign, løsninger, programmering, igangkjøring og drift. 

– Gjennom samarbeid om automatiseringsprosjekter er vi opptatt av å gi elektroentreprenører økt konkurransekraft. Samtidig har vi stor oppmerksomhet på bærekraft og miljø både internt og i prosjektene våre.  

– Elmagasinet er et av få medier som skriver om elektrobransjen. Her er det mye nyttig og relevant bransjestoff. Vi setter pris på å få omtale, samtidig som vi annonserer her for å treffe samarbeidspartnere og kunder. 

Jessen opplyser at Instell er medlem i Integra, som er en bransjeorganisasjon for automatisering og digitalisering tilknyttet NHO Elektro.   

– De to organisasjonene driver et næringspolitisk arbeid som er viktig for rammebetingelsene i denne bransjen. 

Ekspert på LED-drivere

Markedssjef Kitty Marie Folsland i Nortronic fremhever at kablede og trådløse løsninger for lysstyring blir stadig viktigere for økt energieffektivisering og økonomiske gevinster. 

– Samtidig er det økt oppmerksomhet på tilstedeværelsesbasert styring, der antall personer i et rom blir registrert for automatisk å tilpasse varme, ventilasjon og luftkvalitet. Bærekraftige løsninger, med smarte styringssystemer som måler og rapporterer forbruk eksempelvis til bruk i miljøsertifiseringer, blir stadig mer etterspurt. 

– Vi legger stor vekt på å være en kompetent og oppdatert samarbeidspartner for våre kunder, spesielt på lysstyring. Her lanserer våre leverandører, som Lunatone (DALI) og Casambi (trådløs styring), kontinuerlig nye teknologiske løsninger. 

– Vi er eksperten på LED-drivere. Svært få kan tilby et like bredt sortiment av strøm- og spenningsstyrte LED drivere, med alle typer dimming og kapslingsgrader. Dessuten er LED-striper, med tilhørende utstyr et viktig satsingsområde for oss.  

– Elmagasinet har vært en viktig samarbeidspartner for oss siden Nortronic ble etablert i 1996. Dette skal vi fortsette med. Vi leser magasinet med stor interesse. Å bli omtalt her er viktig for oss. Det gir oss gode muligheter til å vise vår kompetanse, våre produkter og satsingsområder til bransjeaktørene. 

Rigget for vekst

Adm. direktør Kjetil Kaldestad i Function fastslår at elektrobransjen er inne i en total omstilling som former fremtiden.  

– Her gir energiomstilling, energieffektivisering og helhetlige flerfaglige løsninger rom for mindre forbruk, og bedre løsninger for sluttkundene. Digitalisering og automatisering gjør at systemene blir mer effektive og brukerorienterte. 

– Bærekraftige løsninger med riktig produksjon, lagring og bruk av energi bidrar ytterligere til energiomstillingen. Her blir kunstig intelligens (KI) gradvis integrert, først som beslutningsstøtte og etter hvert som beslutningsfaktor. 

– De siste årene er vi blitt markedsledende på strømskinner og KNX, som er to viktige områder i energiomstillingen. Dessuten har vi styrket posisjonen på samferdselsbelysning, og etablert et eget utviklingsmiljø for å ta større eierskap til egne løsninger.  

Gode kundeopplevelser

– Det viktigste for oss er å skape gode kundeopplevelser. For å sikre dette ansetter vi engasjerte og kompetente medarbeidere, og sørger for å ha nok kapasitet i alle ledd i organisasjonen. Vi skal være profesjonelle i hele kundereisen fra interesse til ettersalg, og støtte kundene med både fysiske og digitale ressurser. 

– I et krevende byggmarked investerer vi i mennesker, systemer og selskaper. Dette gjør vi for å bygge større kundeverdi. Vårt eier- og selskapsperspektiv er langsiktig, og basert på kundeverdi gjennom skiftende tider.    

– Som Function har vi det siste året etablert fremtidens merkevare og tilhørende digitale rigging for å støtte en ambisiøs strategi. Vi er klare for vekst, og skal videreutvikle vår posisjon på elektrifisering, energieffektivisering og styring. 

– Noe av det mest spennende vi arbeider med er videreutvikling av våre første løsninger, der vi også tar eierskap til spesifikasjon og produksjon. Dette er nytt for oss, og vi lærer underveis. 

Samarbeidspartner

Kaldestad forteller at Elmagasinet har vært en samarbeidspartner i mange år.  

– Her markedsfører vi oss med annonser. Elmagasinet gir et godt overblikk over bransjen, og aktører som arbeider for å skape bærekraftige løsninger for fremtiden. Vi bruker Elmagasinet jevnlig, og opplever at det vi presenterer her blir lest og gir resultater.  

annonse