annonse

Ladeutbygging i nord 

- Stadig flere elektriske kjøretøy ruller på nordnorske veier. I juni i år var elandelen av bilsalget høyere i Nordland enn i Oslo. Dette er et tydelig signal om at noe skjer. Derfor skal vi bygge ut ladenettverket vårt i Nordland, Troms og Finnmark med 52 nye ladeplasser mellom Mosjøen og Alta, sier ladesjef Anders Kleve Svela i Circle K Norge. 

Ti nye 400 kW-ladere er på plass på Circle K i Mo i Rana Foto: Circle K

Ladeutbygging i nord 

- Stadig flere elektriske kjøretøy ruller på nordnorske veier. I juni i år var elandelen av bilsalget høyere i Nordland enn i Oslo. Dette er et tydelig signal om at noe skjer. Derfor skal vi bygge ut ladenettverket vårt i Nordland, Troms og Finnmark med 52 nye ladeplasser mellom Mosjøen og Alta, sier ladesjef Anders Kleve Svela i Circle K Norge. 

Må vente på strøm 

– Startskuddet gikk i Mo i Rana. Her er to gamle 50 kW-ladere byttet med ti 400 kW-ladere. Deretter følger Bodø, Svolvær, Leknes, Fauske, Harstad, Narvik, Mosjøen, Tromsø og Alta. 

– Vi regner med å være i mål rundt juletider. Etterspørselen er stor. Vi ønsker å åpne laderne så raskt som mulig. I mange tilfeller må vi vente på strøm fra nettselskapene. 

Flere velger elektrisk 

Elbiler utgjør mindre enn 20 prosent av bilparken i de tre nordligste fylkene, som sammen med Innlandet er lavest i Norge. Ifølge Statens vegvesen er 93,8 prosent av nye biler som registreres i Nordland elektriske. Til sammenligning er andelen på 92,7 prosent i Oslo. I Troms er den på 87,7 prosent, mens den i Finnmark er på 68,7 prosent. 

– Infrastrukturen blir stadig bedre i nord, samtidig som nye elbiler har lenger rekkevidde. Derfor kjøper flere nordlendinger elbiler. Dessuten får landsdelen økt trafikk både fra bilturister og tyngre kjøretøy som trenger lading. 

Les mer om følgende emner:

annonse