Lys gir bedre læring

På Valteriskolen i Oulu i Finland bidrar Glamox-armaturer til å skape et godt læringsmiljø for elever med syns-, hørsels-, oppmerksomhets- og bevegelsesutfordringer. Her er det installert dobbelt så mange armaturer som i en vanlig skole Foto: Marko Kallio, Skyfox
Lys gir bedre læring
– Vi valgte Glamox-armaturer fordi de oppfyller strenge teknologikrav og gir justerbare, hvite lys. Dessuten kan de installeres på ulike måter som er mer kostnadseffektivt, sier lysdesigner Riina Kittilä i Sweco Finland.
– Korridorbelysningen består av armaturer som sammen gir en jevn lysfordeling, med en lyskilde som ikke er synlig. Hard belysning kan flimre eller lage lyder, som kan distrahere og skape ubehag for elever med autisme. Det kan igjen resultere i angst eller irritasjon.
– Utgangspunktet var å designe et godt og støttende læringsmiljø. I utformingen av rommene er det lagt vekt på tilgjengelighet for alle sanser.
Oppfatte ansiktsuttrykk
– Klasserommene har mye lys i området læreren oftest oppholder seg, slik at elevene enklere kan oppfatte ansiktsuttrykk. Det har også vært viktig å unngå områder med høy kontrast på veggene, og bruke jevn belysning uten lyse og mørke områder i samme rom. For å unngå blending er det brukt lysarmaturer som gir mindre overflatelysstyrke.
– Læreren kan endre lysintensiteten og fargetemperaturen på hver enkelt armatur i klasserommet. Lysstyrken kan økes med en kjøligere fargetemperatur for at elevene skal føle seg kvikkere, eller bruke varm og svak belysning for å roe stemningen.
Hever standarden
Salgsdirektør Simo Kari i Glamox Finland håper andre blir inspirert av læringsforholdene på Valteriskolen i Oulu.
– Våre erfaringer med Human Centric Lighting-belysning (HCL) kan bidra til å forbedre læringsmiljøet, siden vi forstår den psykologiske og biologiske effekten lys har på yteevnen til elevene.
– Jeg kan ikke tenke meg et prosjekt der disse faktorene er viktigere. Denne installasjonen hever standarden på å skape lysforhold som møter enkeltelevers behov.