Nesten 70 000 besøkende på virtuell KNX-messe
Den virtuelle messen KNXperience samlet nesten 70 000 deltakere fra 148 land. Utstillingen, som gikk live, var åpen for alle i én uke i månedsskiftet september/oktober.
Det offisielle bildet for KNXperience. Foto: KNX
Den omfattet to utstillingshaller med 42 utstillere, konferanserom og et eget rom for nettverks-bygging. Også utdelingen av årets KNX Awards var en del av opplegget.
I løpet av den offisielle messe-uken hadde de to messehallene totalt 69 393 besøk. Konferanserommet, der det ble gjennom-ført 71 videoforedrag, hadde 18 714 besøk. Foredragene kunne kjøres i reprise, samtidig som Powerpoint-filene kunne lastes ned.
Elmagasinet testet konseptet med å besøke det virtuelle konferanserommet.
Korona setter fart på utviklingen
– I sin presentasjon fastslo Howard Jiang, KNX Range Manager i Schneider Electric, at koronapandemien har ført til at folk er mer hjemme.
– Det betyr at de trenger mer personlig tilpassede og fleksible hjemmeløsninger. Blant annet er folk mer opptatt av energieffektivisering.
Her presenterte han SpaceLogic KNX. Dette er et nytt modulbasert system som skal ha løsningen på de nye utfordringene koronapandemien fører med seg.
– Vi har videreutviklet digitale verktøy som forenkler installasjon og vedlikehold. Dette er løsninger som kan styre og diagnostisere via mobilapp, og stille smarte diagnoser.
Fjernvedlikehold via mobil
Også salgssjef Thomas Rothenhäusler i Albrecht Jung påpekte hvor viktig fjernvedlikehold av KNX-systemer er for å håndtere koronapandemien.
– Vi har utviklet et grensesnitt for nettbasert vedlikehold. Den oppdaterte versjonen som kom i år kan følge opp, oppdatere og programmere via mobil. Løsningen gir også KNX-sikker IP-kommunikasjon.
Positive tilbakemeldinger
Ifølge et nyhetsbrev fra den europeiske KNX-organisasjonen i Brüssel har både utstillere og besøkende tatt godt imot KNXperience. Utstillerne forteller om gode tilbakemeldinger fra de besøkende. Her fikk de også muligheten til en grundigere presentasjon av produktene.
De besøkende satte spesielt pris på muligheten for å ta seg raskt og enkelt mellom utstillingshallene og konferanserommet.
KNX-president Franz-Josef Kammerl er meget godt fornøyd med responsen.
– Messen var en stor suksess. Dette er det beste konferanseprogrammet vi har hatt noen gang. Samtidig har det aldri vært enklere å finne frem.
– Der en fysisk messe pakker ned etter én uke, fortsatte den virtuelle å holde åpent. KNXperience-plattformen var åpen i hele oktober. Vi skal også markere vårt 30-årsjubileum på nettet.
Årlig event
Marketing Manager Casto Cañavate Fernández ved KNX-kontoret i Brüssel sier at konseptet med virtuelle utstillinger er kommet for å bli.
– Vi venter ikke til 2022. Planen er å kjøre en ny messe i 2021. Deretter blir den gjennomført hvert år.