Ni av ti bruker kunstig intelligens

- Selskaper som har arbeidet med kunstig intelligens i lengre tid får betydelige kvalitetsforbedringer, sier Lars Meinich Bjørnstad Andersen, leder for Data & AI i PwC
Ni av ti bruker kunstig intelligens
– Selskapene bør utforske hvordan generativ og tradisjonell KI kan støtte dem i å realisere strategiene sine. Lykkes dette kan det ha effekt både på topp- og bunnlinjen, sier Lars Meinich Bjørnstad Andersen, partner og leder for Data & AI i PwC.
– 79 prosent sier at KI ikke har påvirket antall ansatte. Mens norske bedrifter generelt sett opplever mer positive effekter av kunstig intelligens enn toppledere globalt, rapporterer sistnevnte om større økning i både inntekter og lønnsomhet enn i Norge.
Smart bruk av data.
– At få norske selskaper får lønnsomhet med denne teknologien tror vi skyldes at mange setter likhetstegn mellom KI og generativ KI. Dette handler om mye mer enn kun ChatGPT og andre språkmodeller. Vi ser at selskapene som har arbeidet med teknologien i lengre tid får store kvalitets- og effektforbedringer med smart bruk av data. Dette gjelder eksempelvis Yara, som bruker kunstig intelligens til å optimalisere produksjonsprosesser. Dette har økt produksjonsvolumet, og forbedret energieffektiviteten.