Nullutslipp med batteri og seil   

Forside

Elmagasinet.no,mobil-logo i toppen
Søk Personvern og informasjonskapsler Ansvarlig redaktør

Nullutslipp med batteri og seil   

– I 2030 skal et Hurtigruteskip med toppmoderne teknologi, batteripakker på 60 MWh, seil med integrerte solceller, kontraroterende propeller og kunstig intelligens for bedre navigering seile utslippsfritt mellom Bergen og Kirkenes, sier Gerry Larsson-Fedde, Chief Operating Officer i Hurtigruten Norge.

Illustrasjon: Vard design

– Med prosjektet «Sea Zero» er vi sammen med Sintef og 12 andre norske selskaper klare til å ta tunge klimagrep. Målsettingen er å bygge verdens mest energieffektive og bærekraftige passasjerskip.   

– Det får også uttrekkbare thrustere, luftsmøring under skipskjølen, avansert skrogbelegg og skrogrengjøring for å redusere motstanden i vannet. Broen blir utformet som en større versjon av en flycockpit.   

– Skipet har tre uttrekkbare seil. Hver med en vindflate på 750 m², som blir dekket av solceller. 

– Kun 0,1 prosent av alle skip i verden er bygd med nullutslippsteknologi. Med Sea Zero håper vi å påvirke cruiseindustrien og fremtidens reiseliv i en mer bærekraftig utvikling.   

Prosjektleder Trond Johnsen i Sintef Ocean fremhever at redusert energiforbruk er et sentralt element i prosjektet.   

– Vi snur hver stein, uten å påvirke sikkerheten eller punktligheten. Dette er viktig for å få nullutslipp.   

På vanlige cruiseskip kan hotelldrift utgjøre inntil 50 prosent av det totale energiforbruket. Her skal det utvikles nye løsninger, som skal spare halvparten av dette. Også passasjerene kan bidra. Med en mobilapp tilkoblet lugaren kan de styre eget vann- og strømforbruk.  

Partnere i Sea Zero-prosjektet er Hurtigruten Norge, Sintef, Cavotec, Vard, Brunvoll, Plug, Corvus Energy, DNV, Sustainable Energy Catapult, Teknotherm, Jotun, Sjøfartsdirektoratet, Bergen Havn og Norske Havner. 

Les mer om følgende emner: