annonse

Øker produksjonskapasiteten 

- De neste tre årene investerer vi flere millioner kroner for å øke produksjonen av mellomspenningsanlegg ved fabrikken i Skien. Her bruker vi teknologi som er kritisk for å bygge ut og modernisere strømnettet. Investeringen vil skape rundt 100 nye arbeidsplasser, sier daglig leder Gøran Salomonsen i ABB Electrification Norge. 

Fabrikken til ABB i Skien produserer bryter- og koblingsanlegg til bruk både i Norge og internasjonalt. Her skal det investeres flere millioner kroner for å øke produksjonen 

Øker produksjonskapasiteten 

- De neste tre årene investerer vi flere millioner kroner for å øke produksjonen av mellomspenningsanlegg ved fabrikken i Skien. Her bruker vi teknologi som er kritisk for å bygge ut og modernisere strømnettet. Investeringen vil skape rundt 100 nye arbeidsplasser, sier daglig leder Gøran Salomonsen i ABB Electrification Norge. 

– Elektrifisering øker kraftig, samtidig som strømnettet er i rask utvikling. Her er det behov for både å modernisere eksisterende nett, støtte vekst i datasentre og integrere mer fornybar energi.  

200 millioner dollar 

– Vi skal installere nye produksjonslinjer, forbedre kvalitet- og arbeidsprosesser, og øke kompetansen til de ansatte. Satsingen er en del av en større investering på 200 millioner dollar i Europa, fordelt på Norge, Polen, Tyskland, Italia, Bulgaria og Finland.   

– Ifølge det internasjonale energibyrået (IEA) vil elektrisiteten sin andel av det totale globale energiforbruket øke fra rundt 20 prosent til nesten 30 prosent innen 2030. Vi skal møte denne veksten. 

– De siste fem årene har ABB investert betydelig i Norge og flere europeiske land for å styrke lokal produksjon og innovasjon. Målsettingen er å være tett på kundene, gjøre teknologien mer tilgjengelig og redusere leveringstiden. 

Les mer om følgende emner:

annonse