På elbil-toppen
Norge hadde den klart høyeste andelen elbiler i nybilsalget i Europa i 2021.
Norge, Island og Sverige har størst elbil-andel av nye solgte biler i Europa Foto: Laila Sandvold Macdonald
Landet gjør det også best i klassen på CO2-utslipp fra kjøretøyene, ifølge elbil.no.
64,5 prosent av nye solgte biler i Norge i fjor var elektriske. En andel på 26,9 prosent ga Island andre plass. Nederland og Sverige kom omtrent likt, med henholdsvis 19,8 og 19 prosent. Også Tyskland og Østerrike kom jevnt ut med 13,6 prosent. Kypros hadde den laveste andelen på 0,8 prosent.
Mange av de største bilprodusentene har store planer om å legge om til elektriske drivlinjer.
– Tallene viser også at flere bilprodusenter fortsatt henger igjen i fossilalderen, sier kommunikasjonssjef Unni Berge i Norsk elbilforening.
EU sine utslippsmål har de siste årene i stor grad blitt møtt med reduserte utslipp fra fossil-motorer. De store bilprodusentene har samarbeidet om å nå målene gjennom «fleksible overholdelsesmekanismer». Fra 2035 vil Europaparlamentet stoppe fossilbilsalget, og fase ut overholdelsesmekanismene. For å overholde målene må det leveres flere ladbare hybrider og elbiler.
En gjennomgang utført av det internasjonale rådet for ren transport (ICCT) viser at gjennomsnittlige CO2-utslipp fra nye biler i EU/EØS ble redusert med 12 prosent fra 2020 til 2021. Her ble utslippsmålet til EU nådd.