På høy tid å skjerpe elsikkerhetsrutinene
– Forbrukerne stoler på at elektriske installasjoner som eksempelvis elbilladere fungerer som de skal. Her ble det 1. januar 2015 innført krav om at alle nye strømkurser til slike anlegg etter denne datoen skal ha type B jordfeilvern eller tilsvarende, sier Øyvind Heløy, nordisk produktsjef i Eaton.
- Ved installasjoner som solceller på taket, elbillading og omforming av luft eller vann til varme må sikkerhet være det viktigste, sier Øyvind Heløy, nordisk produktsjef i Eaton Foto: Eaton
– Under lading av elbiler kan elektronikken produsere likestrømsfeil og jordfeil. På samme måte kan strømomformere i solcelleinstallasjoner og energilagringsbatterier generere likestrømsfeil, som standard vern ikke nødvendigvis oppdager.
– Et stadig tilbakevendende spørsmål for fagfolk gjelder spesielt jordfeilsikring av kurser til elbillading. Forbrukere stiller sjelden spørsmål til installasjonen av slike løsninger. De fleste forventer at de fungerer som de skal, og er trygge og sikre i bruk. Det kan heller ikke forventes at forbrukerne tar ansvar for elektrikerens arbeid. Det er sistnevnte som skal veilede kunden om riktig jordfeilbryter. Her er det viktig at de har full kontroll på utstyret og sikkerheten.
– Både i 2018 og 2023 ble regelverket strammet inn. Så lenge ladingen skjer med type B jordfeilvern, som sikrer at likestrøm ikke flytter seg fra batteriet i elbilen og tilbake i det elektriske anlegget i boligen, er ladingen trygg. Det er det ikke i installasjoner uten jordfeilbryter, eller en type A-bryter. Slike usikre installasjoner er nok dessverre mer utbredt enn vi skulle tro.
– Til tross for at det er lenge siden 2015, opplever jeg fortsatt at det er et kompetansegap hos elektrikere rundt dette. Med tanke på hvor alvorlige konsekvensene kan bli, er det på høy tid at bransjen skjerper elsikkerhetsrutinene.
– Usikre installasjoner er der ladepunktene er eldre enn fra 2015, altså før kravene ble innført. Andre årsaker kan være eldre ladestasjoner uten innebygd DC-filter og type A/F jordfeilvern eller type B jordfeilvern, eller at den som monterte ladepunktet ikke kjente regelverket godt nok.
– Folk lader også elbilen med vanlig stikkontakt. Dette kan føre til varmgang og i verste fall brann i stikkontakten, kabler eller koblingsbokser. Fra juli 2022 gjelder nye regler for lading av elbil, med krav om dedikert ladeboks ved nyinstallasjon for fast elbillading.
Sikkerheten er viktigst
– I boliger der det er brukt type A-vern, kan det skje at jordfeilvernet ikke fungerer. Det kan føre til både varmgang, elektrosjokk og brann. Oppstår det slike skader i anlegg som ikke oppfyller sikkerhetsforskriftene, kan eieren også få problemer med forsikringsselskapet.
– Selv om forbrukerne må tilegne seg kunnskap om brannsikkerhet og standard regler for elbillading, er det ikke deres ansvar å ha kontroll på at elektrikeren utfører arbeidet i henhold til regelverket.