annonse

Populære mobile bilmekanikere 

- Stadig flere velger å få bilmekanikeren hjem eller til arbeidsplassen. I fjerde kvartal 2024 utførte vi 1 057 mobile serviceoppdrag. I samme periode i år ser volumet ut til å passere 2 500 oppdrag. Dette er en økning på drøyt 136 prosent, sier servicemarkedsdirektør Hans Petter Tveten i Ford Motor Norge. 

Hos Ford øker etterspørselen etter mobile bilmekanikere 

Populære mobile bilmekanikere 

- Stadig flere velger å få bilmekanikeren hjem eller til arbeidsplassen. I fjerde kvartal 2024 utførte vi 1 057 mobile serviceoppdrag. I samme periode i år ser volumet ut til å passere 2 500 oppdrag. Dette er en økning på drøyt 136 prosent, sier servicemarkedsdirektør Hans Petter Tveten i Ford Motor Norge. 

– Vi utvider tilbudet geografisk, øker kapasiteten og reduserer ventetiden kontinuerlig, særlig i de store byene. 

– Mer enn 70 prosent av alt service-, vedlikeholds- og reparasjonsarbeid på våre personbiler og nyttekjøretøy kan utføres av våre mobile bilmekanikere. Dette koster normalt ikke mer enn et tradisjonelt verkstedbesøk. Nesten 40 av totalt 70 forhandlere i Norge tilbyr tjenesten. 

– I fjerde kvartal i 2024 utgjorde mobilservice 2,4 prosent av alle verkstedbesøk hos Ford i Norge. I år ligger andelen an til å øke til sju prosent, som nesten er en tredobling. 

Redusere nedetid 

– I bedrifts­markedet er det stor vekst. For små og mellomstore selskaper er det ofte avgjørende å slippe å sette varebilen på verksted. Når bilen står stille taper de penger. Det er nettopp denne nedetiden vi hele tiden arbeider for å redusere. 

– Vi skal også i enda større grad ta i bruk tilkoblede kjøretøydata, teknologi og kunstig intelligens for å forutse vedlikeholdsbehov. Med FORDLiive overvåkes bilene kontinuerlig, slik at små problemer kan oppdages og løses før de blir store. Det gjør at bilmekanikerne på hjul kommer forberedt til servicen. 

Les mer om følgende emner:

annonse