Rekordpåmelding på Eliaden 2026 

Forside

Elmagasinet.no,mobil-logo i toppen
Søk Personvern og informasjonskapsler Ansvarlig redaktør

Rekordpåmelding på Eliaden 2026 

– Med flere besøkende i år enn i 2022, befester Eliaden stillingen som den viktigste møteplassen for elektrobransjen i Norge. At 70 prosent av utstillingsarealet til messen om to år allerede er solgt, dokumenterer at utstillerne er fornøyde. Dette er rekordpåmelding. Selskaper som vil ha stand i D-hallen må være raske med å bestille. Her er det nesten fullt, sier prosjektdirektør Svein Bogerud Arnesen i Eliaden.

- 70 prosent av utstillingsarealet på Eliaden 2026 er allerede solgt. Fortsetter denne trenden må vi også vurdere å bruke E-hallen, sier prosjektdirektør Svein Bogerud Arnesen i Eliaden Foto: mermarketing.no

– Også de besøkende, der 71 prosent har beslutningsmyndighet, er fornøyde. Mer enn sju av ti sier de kommer tilbake om to år. De fleste kom fra elinstallasjonsbransjen, samtidig som industri- og automasjonsområdet var godt representert. Dessuten blir messen stadig mer aktuell for rådgivende ingeniører, konsulenter og arkitekter.  

Kvinnesatsing

– Vi gleder oss også over rekordmange kvinner på Eliaden. Det som startet med Montørjentene for to år siden ble i år utvidet med flere arrangementer, som satte søkelyset på mangfold og kvinner i elektrobransjen. 

– På Eliaden 2024 har vi økt satsingen på markedsføring, spesielt i sosiale medier. Her har blant annet elektriker og influenser Mads Clemmetsen, som har 150 000 følgere, laget innslag både på sine egne og Eliaden sine kanaler. En viktig målgruppe her er yngre elektrofagfolk, som vi håper blir inspirert til å besøke messen. Denne satsingen skal vi følge opp på Eliaden om to år. 

– Vi skal bruke erfaringene i år til å lage en enda bede utstilling i 2026. Fortsetter påmeldingene i samme tempo, må vi også vurdere å ta i bruk E-hallen.  

Norge trenger mer kraft

På åpningskonferansen ble det presentert en ny rapport Thema Consulting har laget for Elektroforum, som viser at med dagens politikk for produksjon og energieffektivisering vil Norge i 2030 ha ni TWh mer kraft. Med en forventet etterspørsel på 33 TWh, gir dette et kraftgap på 24 TWh. I 2035 vil ny krafttilgang være på 28 TWh, sammenlignet med en forventet forbruksvekst på 46 TWh. Dette gir et kraftgap på 18 TWh.  

Elektroforum har utformet 17 strakstiltak, som regjering og Stortinget raskt kan vedta for å sikre mer og raskere kraftproduksjon. De mener at det største bidraget til økt kraftproduksjon på sikt må komme fra havvind. Regjeringen må nå ambisjonen om 30 GW havvind utlyst innen 2040, og følges opp med jevnlige og forutsigbare utlysninger fra 2025.  

Realitetsvurdering

Energiminister Terje Aasland åpnet sitt innlegg med å fortelle at Eliaden i år markerer 40 års jubileum.   

– Det er litt spesielt å tenke på at jeg var på den første messen i 1984. Her fikk jeg som lærling i energimontørfaget et godt innblikk i bransjen.   

– Rapporten fra Thelma Consulting er et godt innspill i energidebatten for å få en realitetsvurdering av situasjonen. Vi er glade for slike innspill.   

– Kraftgapet som denne beskriver må lukkes. Her er kraftnettet hovedpulsåren, som må utnyttes maksimalt. Det er også utfordrende at kraftløsningene blir stadig mer avanserte.  

1 milliard til energieffektivisering

Konferansen ble avsluttet med en paneldebatt mellom energiministeren, stortingspolitikere og representanter fra næringslivet. Alle var enige om at Norge trenger mer kraft. Politikerne trakk frem at det i år er avsatt 1 milliard kroner til energieffektivisering. Dette er en lavhengende frukt det må satses enda mer på. Samtidig må Enova få klare energimål.  

Fra bransjerepresentantene ble det fremhevet at teknologien og løsningene for å øke kraftproduksjonen er tilgjengelig. Med de riktige rammebetingelsene er selskapene klare til å bygge nye anlegg, og energieffektivisere gamle bygg.   

Norgespremiere på «Elflix ute»

Nils-Erik Magnell, direktør marked, kompetanse og utvikling i NHO Elektro, forteller at det på Eliaden var Norgespremiere på «Elflix ute». 

– Her hadde vi flere skjermvisninger, med gode tilbakemeldinger. Den nye opplæringsmodulen, som er rettet mot elektrikere, er basert på korte praktiske faglige kurs og mer bruk av spill. Modulen skal også fungere som et faglig oppslagsverk.   

– Vi markerte også at vi har skiftet navn fra Nelfo til NHO Elektro. Det skal blant annet gi tettere tilknytning til NHO, styrke det næringspolitiske arbeidet, og tydeliggjøre at vi er en bransjeorganisasjon for elektrobedrifter.  

– Dessuten var mange interesserte i Febdok. Brukerne er ivrige med å komme med forslag til forbedringer og nye funksjoner. Dette er viktige tilbakemeldinger for å videreutvikle programmet. Samtidig presenterte Elforlaget bokutvalget sitt, blant annet den nye «Ekomhåndboka».

Ny NEK 700

– Sammen med Norsk ­Elektroteknisk Komite (NEK) og Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) gjennomførte vi også et seminar om den nye versjonen av NEK 700 for rundt 200 deltakere. Dette er «bibelen» for de som driver med ekominstallasjoner. Mange medlemmer satser på dette området. 

Verdenspremiere

Etter ti års utviklingsarbeid gledet Mette Kjær Enger Løge og Lars Løge i designbyrået Kjaer + Loege seg til verdenspremieren på sin «Kloss»-serie på Eliaden 2024. 

– Dette er brytere, dimmere og stikkontakter i eik, varm eik og hvit betong i både smarte og ikke-smarte modeller. Disse produktene skal ha sin naturlige plass i rommet. Vår tilnærming er å integrere elektronikken i rommet, med å tilføre et design- og materialspråk som tidligere har vært forbeholdt møbler og interiør. 

– Med unntak av dimmerne kan alle produktene koples til smarthjem med åpen protokoll. Dessuten utvikler vi doble, hurtigladende USB C-uttak. 

– Produktene for lysstyring er testet og godkjente i Norge. De andre er på god vei.  

– Det er tøft å komme inn på et etablert marked med nye produkter. Eliaden har hjulpet oss med å ta det første steget. 

Kafestemning

På en rekordstor stand på 135 m2 bød Elis Elektro på kabler til forrett, føringsveier til hovedrett og elkomponenter til dessert. 

– I år hadde vi ingen fysiske produkter på standen. Disse presenterte vi på skjermer og vegger. 

– Våre kelnerkledde ansatte sørget for en hyggelig mottakelse, og satt de besøkende i skikkelig kafestemning. Med å servere kaffe, vafler og «Elis Elektro»-vann, var målsettingen å skape en sosial ramme rundt det faglige. Dessuten var vi godt synlige med en stor lysende Elis Elektro-logo.  

Arkøy fastslår at Eliaden er den største og viktigste elektromøteplassen i Norge, der det kommer elektrofagfolk fra hele landet.  

– I Eliaden-år er det kun denne messen vi satser på. Da går vi «all inn». Her skal vi være godt synlige.  

300 m2

På den 300 m2 store standen til SG Armaturen forteller markeds­direktør Lillian Susanne Hall om det nye trådløse lysstyringssystem SG Connect for dagslys- og bevegelsesstyring av eks­empelvis kontorer, lagerbygninger, skoler, og sykehus.  

– Armaturene snakker sammen med Zigbee, programmeres enkelt med Bluetooth, og driftes/overstyres med app eller lokale brytere.  

– Dessuten «relanserte» vi SG Smart. Her er det blant annet nye funksjoner som blinkeparring og varmestyring i SG Smart-appen. Vi presenterte også flere nyheter i SG Install, armaturer som Eco Line, Arlon og Tysnes og det innfelte skinnesystemet Zip. 

– Eliaden er en viktig markedsføringskanal for oss. Vi deltar på messer både i Norge, Sverige, Danmark og Tyskland. Her bruker vi samme konsept. Eks­empelvis var standen på Eliaden 2024 stort sett den samme som ble brukt på Light+Building i Frankfurt i april i år. 

Hall forteller at det er bra trykk i markedet. 

– Det er mye oppmerksomhet på det grønne skiftet, blant annet med energieffektivisering. RoHS-direktivet til EU, som forbyr import og produksjon av kvikksølvholdige lysrør, er en viktig årsak til at stadig flere bytter til LED-belysning. Med sviktende boligbygging er næringsbygg blitt viktigere for oss. 

Les mer om følgende emner: