Rekordstor fibervekst
– Vår ekomstatistikk for 2020 viser at investeringene i elektronisk kommunikasjon i Norge var på 12,6 milliarder kroner. Tilsvarende tall året før var 11,3 milliarder, sier direktør Pål Wien Espen i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom).
ØKENDE BREDBÅNDSHASTIGHET. - Selv om andelen privatkunder som har bredbånd på minst 100 Mbit/s har økt til 58 prosent er det behov for store investeringer for å gi alle god nok kvalitet, sier direktør Pål Wien Espen i Nkom
– I fjor ble det investert nærmere 6,9 milliarder kroner i fibernettet. Det er 660 millioner kroner mer enn i 2019. Samtidig reduseres bredbånd basert på kobbernettet i raskt tempo, mens det er et tydelig teknologiskifte for bredbånd.
Distrikts- og digitaliseringsminister Linda Hofstad Helleland gleder seg over milliardutbyggingen av den digitale grunnmuren i Norge.
– Med dette får stadig flere innbyggere og bedrifter tilgang til høyhastighetsbredbånd og raske mobilnett. Målsettingen til regjeringen er at 100 prosent av husstandene og virksomhetene skal ha tilbud om høyhastighetsbredbånd innen utgangen av 2025.
Ifølge ekomstatistikken er det også full fart i utbyggingen av 5G-nettet. Her ble det i fjor brukt 790 millioner kroner. I perioden 2016-2020 er det totalt investert 7,7 milliarder kroner i 4G- og 5G-nettet.
Av totalomsetningen for ekomtjenestene i 2020 på 35,3 milliarder kroner, utgjorde investeringene 36 prosent.
Teknologiskifte for bredbånd
Antall bredbåndsabonnement er passert 2,4 millioner. Både i privat- og bedriftsmarkedet er fiber dominerende, med henholdsvis 60 og 58 prosent.
Samtidig blir det stadig færre abonnement basert på kobbernettet. Med en reduksjon på 163 000 var nedgangen fra 2019 til 2020 på 40 prosent. Også abonnement basert på kabel-tv-nett går noe ned.
Altibox-gruppen og Telenor er de største tilbyderne av fiberbredbånd, med en markedsandel på henholdsvis 44,5 og 23,9 prosent. Telia følger deretter med 8,4 prosent.
2,2 millioner tv-abonnement. De siste årene har antall tv-abonnement vært relativt stabilt. Her er det en betydelig overgang til tv-basert fiberbredbånd. Samtidig reduseres antall abonnement basert på andre teknologier som kabel-tv, satellitt og bakkenett. Tv over fiber utgjør 44 prosent av de mer enn 2,2 millioner tv-abonnementene. I 2019 var denne andelen på 39 prosent.
6,1 millioner mobiltelefoniabonnement
Wien Espen opplyser at utviklingen i antall mobiltelefonabonnement er relativt flat.
– Ved utgangen av 2020 var det 6,1 millioner. At få bytter operatør kan tyde på at kundene lider under svak konkurranse. Til tross for rimeligere priser fra utfordrere klarer Telenor og Telia i stor grad å holde på kundene og opprettholder svært høy lønnsomhet. Vi vil vurdere om eksisterende reguleringer virker, eller om nye virkemidler må tas i bruk.