Satser på 300 utstillere og 20 000 besøkende
– En drøy måned før vi åpner dørene på Nova Spektrum på Lillestrøm er det god stemning hos utstillerne. Etter en pause på fire år er de klare for årets største bransjetreff. Dette gleder vi oss til, sier prosjektdirektør Svein Arnesen i Eliaden.
12 000 m2. Om en drøy måned åpner Eliaden 2022. Foreløpig dekker 270 utstillere et utstillingsareal på 12 000 m2. Dette er 1 500 m2 mer enn på den siste messen i 2018 Foto: Audun Braastad
– 270 utstillere dekker et utstillingsareal på 12 000 m2, som er 1 500 m2 mer enn på den siste messen i 2018. Med tanke på at 30 selskaper vanligvis melder seg på den siste måneden før Eliaden åpner, kan det bli 300 utstillere.
– Vi har også startet markedsføringen mot de besøkende, blant annet med nyhetsbrev og annonsering i fagtidsskrifter og sosiale medier. Det har vært mye trafikk på messene som er gjennomført på Nova Spektrum etter at koronarestriksjonene ble fjernet. Dette tyder på at det er et stort behov og ønske blant folk til å møtes fysisk. Derfor håper vi å runde 20 000 besøkende. At flere tusen allerede har forhåndsregistrert besøket er en god start.
Arnesen gleder seg over at de største grossistene i Norge for første gang er samlet på en fellesstand på 60 m2. Dette er et samarbeidsprosjekt med Elektroforeningen (EFO). To av grossistene har også egne stands.
Mer enn 70 seminarer
– Mange av de besøkende kommer på Eliaden for å oppdatere seg. Her tilbyr vi et omfattende seminarprogram. Blant mer enn 70 seminarer, både i møterom og fra åpne scener, er det noe for alle. Eksempelvis skal Nelfo gjennomføre en rekke seminarer om solceller, elbillading, Febdok og den nye kompetanseplattformen Elflix.
Arnesen forteller at messehallene på Lillestrøm fylles opp.
– Det er ikke mye plass igjen. De som planlegger å være med, bør melde seg på snarest.
Klar for Eliaden
En av de 270 utstillerne som er på plass på Eliaden i slutten av mai er Gylling Teknikk.
– Med batteriløsninger til telecom, maritimt og subsea, i tillegg til off-grid strømløsninger og hjelpemidler, skal vi vise at vi er ledende på batteriteknologi i Norge, sier markedsansvarlig Anja Reiler.
– Vi tilbyr også et bredt sortiment av kvalitetsprodukter på lys- og tidsstyring, releer, kontaktorer, lockout, merkesystemer og lydsystemer for montering i tak og vegger.
– I mars i fjor etablerte vi Gylling Produksjon, som er en del av Gylling-konsernet. Dette er et produksjons- og produktutviklingsselskap. At vi her kan hjelpe våre kunder med alt fra ide og design til ferdig prototype, eller en serieproduksjon, skal vi markedsføre på Eliaden.
Naturlig møteplass
– På Eliaden treffer vi både grossister, elinstallatører, konsulenter og andre aktører. Vi er opptatt av å presentere nye produkter og løsninger direkte til kundene. Samtidig er det hyggelig å hilse på konkurrenter, og være oppdatert på det de holder på med. Derfor er dette en naturlig arena for oss å delta på.
– Er det nyheter på gang?
– Elektroavdelingen kommer med en del nye produkter. Hva dette er, får de som besøker oss på standen se. Vi lanserer fortløpende nye produkter og løsninger. På Eliaden får vi vist disse til hele bransjen.
Reiler forteller at selskapet er i gang med å markedsføre Eliade-deltakelsen overfor kunder og samarbeidspartnere.
– Her bruker vi både hjemmesider, nyhetsbrev og sosiale medier.
– Hvordan er markedet for tiden?
– Det er full fart for våre 22 ansatte. Vi er blant annet i gang med to av våre største prosjekter noen gang, som gjelder smartbatterier med kommunikasjon. Vi håper å kunne presentere disse på Eliaden.