Satser på bærekraftig transport
Byggvareselskapet Optimera har satset mer enn ti millioner kroner på å utvikle og bygge egne 184 kW-hurtigladere på seks av sine regionale lagre, og ved sentrallageret på Vestby.
- Vi skal være karbonnøytrale i 2030, sier logistikkdirektør Gard Erik Dahl i Optimera
For å få nok kapasitet og rask nok ladning til sin voksende helelektriske transportflåte, bygger de også en trafostasjon ved forsyningslageret i Oslo.
– De neste årene skal vi kjøpe 40-50 nye større elektriske lastebiler, og andre tyngre nullutslippskjøretøy. Nylig tok vi i bruk vårt nye flaggskip, den inntil 40 tonn tunge helelektriske semitraileren Volvo FH Electric. Den har et batteri på 540 kW og rekkevidde på 300 km, sier logistikkdirektør Gard Erik Dahl i Optimera.
– Vi er avhengig av gode, raske og tilgjengelige ladeløsninger for å levere logistikken kundene våre skal ha. Det offentlige ladenettet er ikke godt nok. Derfor bygger vi det selv.
– Semitraileren fra Volvo markerer starten på en enda mer miljøvennlig byggevaredistribusjon i Norge. Infrastrukturen er på plass hos oss. I løpet av det neste drøye året vil mange nye store helelektriske nyttekjøretøy komme.
– Vi har ni større elektriske kranbiler som kjører fra forsyningslagre rundt i Norge. Tre nye er bestilt, som skal være på plass i løpet av 2023.
– For nærleveranser kan vi bruke egen ladekapasitet for å unngå at bilene blir stående i ladekø. Samtidig er vi avhengige av en offentlig tilrettelagt ladeinfrastruktur for å kunne bruke elektrisk transport på de lengre rutene.
Karbonnøytral i 2030
– Vi har drøyt 100 kranbiler i vår kjerneflåte. Målsettingen er å være karbonnøytral innen 2030. Kravet om elektriske drivlinjer gjelder alle våre kjøretøy så snart nødvendig ladeinfrastruktur er på plass, og det rent praktisk kan gjennomføres.