Satser på elektrisk tungtransport

Forside

Elmagasinet.no,mobil-logo i toppen
Søk Personvern og informasjonskapsler Ansvarlig redaktør

Satser på elektrisk tungtransport

– Vi har tatt i bruk vår første norske lynlader for elektrisk tungtransport. Ambisjonen er at Uno-X Mobility skal bli en ledende aktør på underveislading av tunge kjøretøy i Norge, sier CEO Ole Robert Reitan i Reitan Retail, som er morselskap til Uno-X Mobility og REMA 1000.

CEO Ole Robert Reitan (t.v.) i Reitan Retail og sjåfør André Skuterud i REMA Distribusjon på åpningen av Uno-X sin lynlading for tungtransport på Vinterbro utenfor Oslo Foto: Øyvind Breivik/Reitan Retail

– Her skal vi bidra. Både med å kutte egne utslipp, og gjøre overgangen til elektrisk tungtransport enklere for andre. Uno-X skal etablere lynladestasjoner for underveislading av tungtransport både i Norge og Danmark.

­- Vi skal flytte varetransporten vår over til nullutslippsløsninger. Her har vi satt flere biogass-lastebiler i drift. Også den første el-lastebilen er på plass. Dessuten har vi bestilt tjue slike kjøretøy i Norge, og enda flere i Danmark.

Transportdirektør Rune Herje i REMA Distribusjon forteller at i løpet av 2026 skal all transport med egne lastebiler i REMA 1000 Norge skje med nullutslippsløsninger.

– Senest i 2030 skal alle eksterne transportselskaper som kjører varer for oss, ha byttet fossilt med enten elektrisitet eller biogass. En slik overgang er særlig krevende for småselskapene, fordi ladenettverket for elektrisk tungtransport i Norge ikke er godt nok utbygd.

Les mer om følgende emner: