Satser på norskproduserte stikkontakter
Satser på norskproduserte stikkontakter
– I løpet av det neste året er målsettingen å selge 100 000 stikkontakter hver måned. Foreløpig har vi investert 75 millioner kroner i selskapet. Vi har kjøpt fabrikken på Modum, der ELKO tidligere laget installasjonsmateriell. Snart starter produksjonen med rundt 20 personer. Vi gleder oss over igjen å skape arbeidsplasser på fabrikken, og hos lokale leverandører.
Verdens raskeste?
– Våre doble påvegg, vanlig innfelte og lavt innfelte stikkontakter er utviklet i samarbeid med Pavels Innovation i Porsgrunn, som har brukt kunstig intelligens for å finne de beste løsningene. Eksempelvis blir ledningen koblet til sokkelen uten å bli avisolert.
– Stikkontaktene har en av de minste soklene på markedet, som gir mer plass for ledninger og ekstra klemmer ved montering. Her er det også knivklemmer for tilkobling av fire ledninger av L, N og jord. Stikkontaktene har vår nyutviklede knivklemmetilkobling, som gjør installasjonen til kanskje verdens raskeste. Knivklemmen sørger også for at den elektriske kontakten er sikker, og holder ledningen på plass.
– Vi bruker en plasttype som er mykere og mer montørvennlig, sier Nøkling, som forteller at lokale elektrikere har vært rådgivere i arbeidet med å utvikle de nye produktene.
Et alternativ til utenlandske produsenter
– Da vi startet arbeidet med å etablere selskapet for to år siden, var det mer fart i boligbyggingen enn i dag. Dette er et viktig marked for oss. Med tanke på at aktiviteten her er sterkt redusert, er kanskje ikke dette riktig tidspunkt å starte på. Samtidig må vi forholde oss til realiteten. Vi kjører på som planlagt. Dessuten tyder prognosene på at markedet skal øke i 2025 og 2026.
– En effektiv og automatisert produksjon sikrer riktig pris og kvalitet. Med solide investorer og erfarne fagfolk på marked, produktutvikling, material- og produksjonsteknologi og design, er vi klare til å konkurrere om markedsandeler. Pind er et alternativ til utenlandske produsenter.
Bli kjent
Nøkling forteller at selskapet er i gang med å gjøre seg kjent i markedet.
– Blant annet deltok vi på Eliaden i fjor, der vi fikk positive tilbakemeldinger. Vi har inntrykk av at elinstallatørene er opptatt av norske produkter, både når det gjelder kortreist produksjon i forhold til det grønne skiftet og kvalitet. Disse kravene oppfyller vi.
– På spørsmål om selskapet har grossistavtaler, svarer salgssjefen at selskapet er i dialog med disse aktørene.
– Vi regner med at dette er på plass til de første produktene kommer på markedet i mars i år.
– Samtidig intensiverer vi markedsføringen blant annet mot elinstallatørene, som er en viktig kundegruppe. Vi skal bygge stein på stein, og bruke tid på å etablere oss i markedet. Fabrikken gir dessuten muligheter til å øke produksjonen. Etter hvert som aktiviteten øker skal vi også ansette flere selgere.