Sensorer kan hindre store ulykker
At elektromotorer stopper kan få svært dramatiske konsekvenser. Dette er årsaken til flere elbilulykker, skriver forskning.no.
Enkle sensorer på utsiden kan avsløre farlige feil på innsiden av elmotorer Foto: Laila Sandvold Macdonald
Forskere ved NTNU arbeider med løsninger for å overvåke og diagnostisere slike motorer. Her trengs det utstyr som er rimelig, enkelt å bruke og gjør det mulig å oppdage feil på forhånd. En elektrisk motor gir ikke noe forvarsel om feil.
Hittil har forskningen vært utført på store maskiner ved norske vannkraftverk. Her blir maskinlæring og feilsøking testet med magnetfeltmålinger. Med dagens metoder må maskinen enten demonteres for å montere en sensor på innsiden, eller inspiseres med utvendig måleutstyr.
Vibrasjoner eller variasjoner i spenningen kan også måles. Selv om dette gjør det mulig å si om noe er galt eller ikke, er utstyret ikke særlig sensitivt. Ofte blir det brukt når det er for sent.
NTNU-forskerne tester en metode, der de bruker en rimelig sensor det tar noen minutter å feste på utsiden av maskinen, som måler og analyserer magnetfeltet. Foreløpig er metoden testet på generatorer ved to norske vannkraftverk. Forskerne ser for seg at den også kan brukes i bil- og transportindustrien, på norske oljeplattformer og i vindkraftnæringen.