Skal bli mer synlig
Skal bli mer synlig
– Vi har vært for usynlige. For å endre dette skal vi markedsføre både oss og medlemmene med en friskere og mer tidsriktig profil, som består av flere deler. Blant annet har logoen fått et mer moderne design. Tidligere har vi hatt én hjemmeside for medlemmene, og én for sluttbrukerne. Dette samler vi på ett sted, som gjør det lettere å orientere seg. Dessuten har vi gjort nettbutikken mer brukervennlig.
– Vi hjelper også selskapene med å lage proffe nettsider, slik at de kan øke salget. Her er planen å utvikle et dataprogram for mersalg.
Vil nå yngre sluttbrukere
– Vi skal bli en mer attraktiv samarbeidspartner både for å holde på eksisterende medlemmer, og få nye. Dessuten er målsettingen å få yngre sluttbrukere mer interessert i løsninger som eksempelvis kan øke bokomforten, og samtidig redusere strømregningen. Her blir det mer bruk av sosiale medier.
– På hjemmesidene våre skriver vi blant annet om belysning, lading av elbiler, smarthus, varme, elsikkerhet, komfyrvakter og Enova-støtte. Her blir sluttbrukerne oppdatert på nye produkter og løsninger, samtidig som de får gode tips og råd. Vi skal inspirere dem til å investere i boligene sine.
Finn og bestill
– Vår mest brukte tjeneste er «finn og bestill», der elinstallatørene bestiller produktene de trenger. Her ser de også om de er på lager, og når de blir levert. Med leverandører som Sonepar, Onninen, Ahlsell og Solar har medlemmene et bredt sortiment å velge fra. Dette sikrer at de installerer moderne og elsikre løsninger til konkurransedyktige priser.
– Vi er opptatt av å hjelpe elinstallatørene med å effektivere driften med digitale verktøy. Dette gjelder eksempelvis for internkontroll, HMS-IK, tegning og kalkulasjon.
Tøffere tider
På spørsmål om hvordan ElektroUnion vurderer markedsutviklingen, svarer Ruud at det er tøffere tider.
– Sammenlignet med samme periode i fjor, er omsetningen vår hittil i år noe redusert. Med mindre boligbygging er eksempelvis salget av komfyrvakter gått ned. Ifølge tall fra Elektroforeningen er grossistsalget i tredje kvartal i år redusert med nesten 14 prosent.
– Prognosene tyder på at markedet snur de neste årene. Med økt synliggjøring forbereder vi oss for dette. Målsettingen er som sagt en omsetning på 500 millioner kroner i 2026, som er en viktig milepæl for oss.