Skal øke bærekraftkompetansen
– Noe vi merket spesielt godt i fjor var kravene til bærekraft i anbudene. Stadig flere vektlegger dette. Med utgangspunkt i FN sine bærekraftmål skal vi øke kompetansen vår på dette området. På sikt kan det bli aktuelt å ansette en bærekraftsjef, sier daglig leder Geir Arkøy i Elis Elektro.
Adm. direktør Geir Arkøy (t.v.) i Elis Elektro og Jessica Nilsson og Lennart Åkergren fra Kima Heating Cable i Sverige gledet seg over å møtes fysisk på Eliaden 2022 Foto: Sørlie Media
– Å sertifisere selskapet som Miljøfyrtårn er en del av satsingen. Vi regner med å sluttføre denne prosessen i løpet av kort tid.
– Omsetningen i 2022 ser ut til å lande på 215 millioner kroner. Dette er 38 millioner mer enn i 2021. Vi gleder oss over at vi for tredje år på rad setter salgsrekord.
– Til tross for en krevende koronapandemi med hjemmekontor og ingen kundebesøk, som ble etterfulgt av krigen i Ukraina og energikrise i Europa, har vi holdt trykket oppe. Her har de ansatte stått skikkelig på. Over natten måtte vi tilpasse oss en ny markedsvirkelighet.
Større lager
– Vi skal ha den beste servicen i bransjen, med spesiell rask respons på forespørsler. Dette får vi gode tilbakemeldinger på, som også skaper tillit til oss som leverandør. Noe vi har lært av koronapandemien er å ha produkter på lager. Dette er helt nødvendig for å ha konkurransekraft. Derfor utvidet vi lagerkapasiteten i fjor med 1 000 m2, til totalt 2 000 m2.
– Vi satser på elkomponenter, kabel og føringsveier. Sistnevnte er det største markedsområdet. Det er også her vi fikk den største salgsøkningen i fjor.
– Stålprisen er økt med 30 prosent. Dette gjør at også vi har økt prisene. Det er ikke dette som er grunnen til rekordomsetningen. Vi har tatt både markedsandeler og økt volumet.
Store prosjekter
– I fjor leverte vi til store prosjekter som Regjeringskvartalet i Oslo, Oslo Storbylegevakt og nye Drammen Sykehus. Vi skal også levere føringsveier til gigabatterifabrikken til Freyr Battery i Mo i Rana, Construction City i Oslo og flere tunneler i forbindelse med utbyggingen av Bybanen i Bergen.
Budsjetter med salgsøkning
– Når det gjelder 2023 er vi usikre på hvordan markedet vil utvikle seg. Det er fortsatt preget av korona, krig, energikrise og prisøkninger. Samtidig som det er mye koronasmitte i Kina, reduserer landet restriksjonene. Det er grunn til å tro at dette vil påvirke verdensmarkedet. Det er også uklart hvordan de nye innleiereglene vil slå ut. Til tross for dette budsjetter vi med en omsetningsøkning i år på fire prosent, sier Arkøy, som forteller at selskapet dessuten har ansatt en ny selger.
– Dermed er vi 24 ansatte.
God messefølelse
– Det var også en god følelse å være tilbake på Eliaden i fjor. Det er viktig for oss å treffe kundene våre fysisk. Her var det som vanlig godt besøk. Vi er tilbake i 2024.