Smartere togstyring
– I løpet av de siste årene har vi etablert oss som en stor teknologileverandør for offentlig transport i Norge på signalanlegg og trafikkstyringssystemer, sier Nils Holm Toverud, leder for Thales i Norge.
Thales moderniserer signal- og trafikkstyringssystemer på det norske jernbanenettet Foto: Thales
– Vi er med på mange av de mest krevende prosjektene, blant annet Follobanen.
– I 2012 fikk vi en kontrakt med Bane Nor om å levere nye signalløsninger på norske jernbaner. Vi har levert signalsystemet SignAn på Høvik stasjon, Sandnes stasjon, Stavanger stasjon og Orstad-tunet. Dette gjelder også de nye linjene fra Holm til Nykirke, Farriseidet til Porsgrunn i Vestfold, Langset til Kleverud langs Mjøsa, Ski stasjon som inngang til Follotunnelen og den nye Ulrikentunnelen mellom Arna og Bergen.
– Norge skal ta i bruk det digitale ERTMS-systemet for trafikkstyring på det nasjonale jernbanenettet. Målsettingen er å innføre det på alle hovedbanelinjene innen 2035. Thales leverer den delen av systemet toglederne bruker for å planlegge og styre togavviklingen (TMS).