Solenergibasert ladepark

Forside

Elmagasinet.no,mobil-logo i toppen
Søk Personvern og informasjonskapsler Ansvarlig redaktør

Solenergibasert ladepark

Ladeparken Inspiria Charge Court i Sarpsborg bruker solceller på taket til å lade elbiler. Den skal også kunne gi strøm tilbake til nettet.

Solenergibasert ladepark

LADEPARK. - I ladeparken Inspiria Charge Court lades elbilene med kortreist, grønn strøm, sier Martin Vatne, direktør for strategi og forretningsutvikling i Østfold Energi Foto: Therese Olavsrud

Østfold Energi og Cowi er to av selskapene som har deltatt i prosjektet. 

– Her skal elbilene lades med kortreist, grønn strøm. Med solenergi, batterier og smart laststyring er det etablert 40 ladeplasser, sier Martin Vatne, direktør for strategi og forretningsutvikling i Østfold Energi. 

Ladeparken er basert på et mikronett, som produserer og forbruker strøm lokalt uten å belaste det offentlige strømnettet.  

Med prosjekteringen av den elektriske infrastrukturen har Cowi bidratt til å utvikle mikronettet til ladeparken.  

– Dette sikrer at billaderne får strøm, og at alle strømkildene som solcelle- og batterianlegg kobles til det eksisterende elektriske anlegget. Vi sørger for at alt fungerer sammen, sier prosjektingeniør Christian Olsen Rendall i Cowi. 

Dekker peaker

Vatne peker på at en av utfordringene for de som satser på mikronett er å finne bærekraftige forretningsmodeller.  

– Foreløpig er lademarkedet veldig umodent på kundeopplevelser. Her vil det komme nye typer tilbud. 

– Ladeparken kan potensielt levere strøm tilbake til nettet, og avlaste store effekttopper i strømnettet. Når en stor generator eller pumpe starter, er det behov for veldig mye strøm på kort tid. Her kan det tenkes at elbilene som står til lading innen en viss radius kan dele litt av energien for å dekke peaken. 

Avlaster strømnettet

Sivilingeniør Ole Christian Nebb i Sweco sier at å elektrifisere transport og industri ved å bygge ut strømnettet anses som en dyr løsning.  

– Derfor ser vi på andre systemer. Mikro- og smartnett er eksempler på dette, som gir oversikt over ­effekttopper og flaskehalser. Fordelen med lokal produksjon og distribusjon gjennom mikronett er å produsere strømmen der den blir brukt. Da er det ikke nødvendig med store overføringer fra det offentlige nettet.

LADEPARK. – I ladeparken Inspiria Charge Court lades elbilene med kortreist, grønn strøm, sier Martin Vatne, direktør for strategi og forretningsutvikling i Østfold Energi 

Foto: Therese Olavsrud 

Les mer om følgende emner: