annonse

Støtter utslippsfri maritim transport  

- Med støttetilbudet “Ladeanlegg for fartøy” skal vi bidra til å etablere allment tilgjengelige ladeanlegg i norske havner. Batteri er en viktig alternativ energibærer i omstillingen til utslippsfri maritim transport. Her er tilgjengelig ladeinfrastruktur en forutsetning for at elektriske fartøy skal gå utslippsfritt, sier Rune Holmen, områdeleder for maritim transport i Enova. 

Ramberg ladeanlegg, som var verdens første hurtigladeanlegg for fiskefartøy, leverer både lading og landstrøm Foto: Kristian Jensen/Plug

Støtter utslippsfri maritim transport  

- Med støttetilbudet “Ladeanlegg for fartøy” skal vi bidra til å etablere allment tilgjengelige ladeanlegg i norske havner. Batteri er en viktig alternativ energibærer i omstillingen til utslippsfri maritim transport. Her er tilgjengelig ladeinfrastruktur en forutsetning for at elektriske fartøy skal gå utslippsfritt, sier Rune Holmen, områdeleder for maritim transport i Enova. 

– Tilbudet skal også øke kunnskapen om lading av fartøy, og modne markedet. Dette vil legge til rette for at flere velger elektriske skip, noe som igjen vil redusere klimagassutslippene. 

Minimum 250 kW 

Ladeanleggene må være rettet mot fartøy i næringsvirksomhet eller offentlig tjeneste, og ha en effekt på minimum 250 kW. Støtteordningen åpner for at det kan være flerbruksanlegg, slik at effekten også kan brukes til andre løsninger og transportformål, så lenge primærformålet er lading av skip. 

Grønt skifte

Fagsjef Joakim Martinsen i Norges Fiskarlag er fornøyd med at Enova lanserer et nytt tilbud til ladeanlegg i havner, som blant annet brukes av organisasjonen sine medlemmer. 

– Vi er opptatt av ordninger som kan bidra til å sette fart på det grønne skiftet. For deler av fiskeflåten kan elektrifisering være aktuelt. Det krever blant annet tilgjengelige ladepunkt i områdene der fiskerne ferdes. 

annonse