Teknisk rådgiver for Stad skipstunnel
Teknisk rådgiver for Stad skipstunnel
Den har også en opsjon om innleie av personell, med en maksimal verdi på 150 millioner kroner. SINTEF og Longvas Oppmåling er med på kontrakten som underleverandører.
Selve byggeprosjektet skal utføres av en hovedentreprenør gjennom en totalentreprise. Den skal lyses ut i år, med mulig byggestart i 2025.
– Cowi blir med oss til tunnelen er ferdig bygget. Både gjennom forberedende arbeid, og i tilbuds-, prosjekterings-, bygge- og avslutningsfasen. Selskapet kompletterer vårt eget prosjektteam på ti ansatte, sier prosjektleder Terje Skjeppestad i Kystverket.
Spektakulært prosjekt
Oppdragsleder Espen Viddal i Cowi sier at selskapet har vært designlead på verdens lengste hengebro.
– Største, lengste og første er prosjekter som trigger oss, og som vi ønsker å være med på. Vi har dessuten erfaring med tunneldrift og fjellhaller, som passer godt i dette anlegget. Skisptunnelen har skapt stor intern begeistring, kanskje spesielt blant våre ansatte internasjonalt. Også i verdenssammenheng er dette et spektakulært prosjekt.