Tester droneleveranse

Forside

Elmagasinet.no,mobil-logo i toppen
Søk Personvern og informasjonskapsler Ansvarlig redaktør

Tester droneleveranse

Posten og Bring har gjennom­ført et prøveprosjekt, der droner fraktet vannprøver fra Snåsa til Namsos.

- For å komme raskt i gang med droneleveranser når regelverket er på plass, blir vi medeier i Aviant. I 375 år har Posten Norge vært i front med å ta i bruk ny teknologi for raske leveranser i fremtiden. Denne investeringen gir oss innsikt og kunnskap om droner. Samtidig kan vi bidra med verdifull erfaring til Aviant sin videreutvikling. Vi tror droner kan spille en viktig rolle for en raskere og mer effektiv transportnæring, sier Anett Berger Sørli, investment director i Bring Ventures. - Selv om droner er effektive for å frakte pakker med lav vekt, er de ikke løsningen på alle transportbehov. Å samarbeide med de beste i Norden åpner muligheten for å løse problemstillinger på dette området med samhandling mellom droner og annen tradisjonell transport. Derfor er vi svært fornøyde med å ha Posten og Bring med som investorer, sier Lars Erik Matsson Fagernæs, CEO i Aviant. Droneselskapet ble etablert i 2020 på MIT (Massachusetts Institute of Technology) av tre studenter fra NTNU i Trondheim. Aviant har gjennomført mer enn 2 000 flygninger på drøyt 25 000 kilometer. Dronene til selskapet er en hybrid mellom en drone og et fly.

– Vi tester drone-leveranser for å få erfaringer. Sammen med flinke partnere ser vi at dette kan være spesielt aktuelt når det er krevende geografiske forhold, og stramme tidslinjer. I denne testen kuttet vi reisetiden med 34 prosent og CO2-utslippet med 95 prosent, sier pressesjef Kenneth Tjønndal Pettersen i Posten. 

– Fra Snåsavann sine lokaler til Nemko Norlab er det 51 kilometer. Her blir det vanligvis brukt bil og lastebil. Det er viktig at vannprøvene kommer til laboratoriet så raskt som mulig.  

– Vi ønsker å utforske mulighetene med ny teknologi, og hvordan vi kan bruke droner og lignende teknologi til å levere post og pakker. I dag er det både tekniske og juridiske forhold som gjør at droneleveranser ikke kan utføres i stor skala.  

Vingespenn på 2,5 meter

Dronen som er brukt, er utviklet av oppstartselskapet Aviant i Trondheim. Under koronapandemien ble droner fra selskapet blant annet brukt til å frakte Covid-19-prøver fra Røros til St. Olavs hospital i Trondheim for analysering. 

Den elektriske dronen har et vingespenn på 2,5 meter, marsjfart på 85 km/t og lastekapasitet på tre kilo. 

– Vi gjennomfører prøveprosjektet i samarbeid med Posten sin avdeling for Fremtidsteknologi. Her skal vi vise hvor langt droneteknologien er kommet. Sammen med Posten bryter vi stadig grensen for hva som er mulig å få til med autonom logistikk, sier forretningsutvikler Michael Vu i Aviant. 

Eksperimenterer for å lære

Sven Richard Magerøy Tønnessen, leder for Fremtidsteknologi i Posten, sier at målsettingen er å vurdere modenheten, relevansen og forretningsmulighetene til dronedistribusjon. 

– Vi ønsker også bedre å skjønne hvor i konsernet teknologien treffer best. Autonom teknologi har en rekke bruksområder både på kort og lang sikt.  

Blir medeier

– For å komme raskt i gang med droneleveranser når regelverket er på plass, blir vi medeier i Aviant. I 375 år har Posten Norge vært i front med å ta i bruk ny teknologi for raske leveranser i fremtiden. Denne investeringen gir oss innsikt og kunnskap om droner. Samtidig kan vi bidra med verdifull erfaring til Aviant sin videreutvikling. Vi tror droner kan spille en viktig rolle for en raskere og mer effektiv transportnæring, sier Anett Berger Sørli, investment director i Bring Ventures. 

– Selv om droner er effektive for å frakte pakker med lav vekt, er de ikke løsningen på alle transportbehov. Å samarbeide med de beste i Norden åpner muligheten for å løse problemstillinger på dette området med samhandling mellom droner og annen tradisjonell transport. Derfor er vi svært fornøyde med å ha Posten og Bring med som investorer, sier Lars Erik Matsson Fagernæs, CEO i Aviant. 

Droneselskapet ble etablert i 2020 på MIT (Massachusetts Institute of Technology) av tre studenter fra NTNU i Trondheim. Aviant har gjennomført mer enn 2 000 flygninger på drøyt 25 000 kilometer. Dronene til selskapet er en hybrid mellom en drone og et fly. 

Les mer om følgende emner: