Treg elektrifisering
Ifølge helelektrisk.no, som Bellona, Elektroforeningen (EFO), Siemens og Å Energi står bak, er elektrifiseringen i Norge økt fra 53 prosent i 2022 til 54 prosent i 2023.
Fra 2022 til 2023 er elektrifiseringen av transportsektoren i Norge økt fra 26 til 38 prosent
Den største økningen er på transportsektoren. Her har elektrifiseringsgraden økt fra 26 til 38 prosent. Årsaken er mer bruk av elektriske kjøretøy som varebiler, busser og el-ferger, som er blitt en naturlig del av transportinfrastrukturen i mange kommuner.
Et tilsvarende løft trengs i industrien, som fortsatt er avhengig av fossile energikilder til nesten halvparten av energiforbruket. På områder som fiskeri, maritim transport og luftfart har elektrifiseringen så vidt startet.
– Med riktige tiltak kan Norge få en elektrifiseringsgrad på 87 prosent av det totale energiforbruket. Samtidig som denne prosessen går for tregt, er potensialet enormt. Norge kan bli helelektrisk innen 2050. Med dagens tempo tar det 50 år, sier fagsjef Christian Eriksen i Bellona.
Statssekretær Elisabeth Sæther i Olje- og energidepartementet sier at selv om Norge er kommet langt med elektrifiseringen, er halvparten av energibruken fossil.
– Dette må vi gjøre noe med. Det må gjøres på en måte som ikke setter arbeidsplasser i fare. En viktig forutsetning er å sørge for tilgang på ny kraft.