annonse

Tunnelprosjekt til drøyt 41 milliarder

Med en prislapp på 41 182 millioner kroner blir den nye vegen og banen mellom Arna og Stanghelle i Vestland det største tunnelprosjektet i Norge. Her skal Statens vegvesen og Bane NOR bygge mer enn 80 km tunnel med en omfattende infrastruktur.

Den nye vegen og banen mellom Arna og Stanghelle i Vestland koster drøyt 41 milliarder kroner Illustrasjon: Statens vegvesen/Bane NOR

Tunnelprosjekt til drøyt 41 milliarder

Med en prislapp på 41 182 millioner kroner blir den nye vegen og banen mellom Arna og Stanghelle i Vestland det største tunnelprosjektet i Norge. Her skal Statens vegvesen og Bane NOR bygge mer enn 80 km tunnel med en omfattende infrastruktur.

Prosjektet skal være ferdig om 12-14 år. 

Med finansiering i Stortinget i juni i år, starter byggingen i 2026. Her skal én stor og flere mindre forberedende entrepriser lyses ut, samtidig som planleggingen av hovedentreprisene er i gang. I løpet av de neste årene skal en rekke kontrakter lyses ut, blant annet tunnelarbeid, grunnarbeid, jernbaneteknikk og elektro/tele. 

Tryggere og mer effektiv reisehverdag 

– Vi skal samarbeide med markedet for å sikre kompetanse, innovasjon og godt samarbeid i gjennomføringen av prosjektet. Derfor inviterer vi i neste måned leverandører, entreprenører og samarbeidspartnere til et dialogmøte i Bergen, sier prosjektsjef Katrine Sælensminde Erstad i Fellesprosjektet Arna-Stanghelle.  

– Vi ønsker å skape en arena der markedet får god forståelse for prosjektet, samtidig som vi får verdifulle innspill. Tunnelen vil gi en tryggere og mer effektiv reisehverdag, og styrke konkurranseevnen til næringslivet i Vestland. 

annonse