Tusenvis av test-kilometere
Lille julaften i fjor var det slutt på tre år med autonom kjøring på Linje 450 på Kongsberg.
I tre år har en autonom buss trafikkert linje 450 på Kongsberg Foto: Brakar
Kollektivselskapet Brakar opplyser at 4 100 passasjerer har kjørt med bussen. Prosjektet har prøvd to generasjoner av busser fra EasyMile, som totalt har kjørt 12 000 km.
Linje 450 markerte også starten på satsingen til kollektivselskapet Vy på autonome busser; som har levert kjøretøy og vertskap til prosjektet. Dette var også den første autonome bussen i verden som erstattet en dieselbuss i rute, og kjøring uten vert.
En innbyggerundersøkelse på Kongsberg i 2019 viste at åtte av ti reisende som hadde kjørt med bussen, var positive til å bruke selvkjørende transport. Flertallet hadde også god tro på at disse blir en del av kollektivtilbudet i fremtiden.
– Det er viktig å spre erfaringene fra prosjektet. Vi må sikre norsk teknologi og norske tjenesteleverandører en posisjon i konkurransen om digitalisert transport, sier næringssjef Ingar Vaskinn i Kongsberg kommune.
Tester allværs-autonomi
EasyMile opplyser at på Rute 1 i Drammen blir det testet programvare som skal få autonome busser til å fungere bedre i nordiske vinterforhold. Blant annet skal programvaren gi bedre lesing av kjøreunderlaget og bedre regn- og snøfiltrering.
Utrullingen i Drammen er siste fase av prosjektet, etter fire måneder med testing i reelle omgivelser og tusenvis av simulerte situasjoner. I perioden august-desember 2021 fraktet ruten 3 000 passasjerer, med et gjennomsnittsbelegg på 40 prosent.
De to prosjektene er et samarbeid mellom EasyMile, Applied Autonomy, Vy og Brakar. EasyMile fastslår at Norge ligger helt i front når det gjelder autonom bilkjøring.