Venter økning i solenergimarkedet

Forside

Elmagasinet.no,mobil-logo i toppen
Søk Personvern og informasjonskapsler Ansvarlig redaktør

Venter økning i solenergimarkedet

– Etterdønninger fra energikrisen og salget i 2022 holdt hjulene godt i gang i solenergimarkedet frem til sommeren 2023, sier adm. direktør Andreas Thorsheim i Otovo.

I fjor leverte Otovo mer enn 10 000 solcelleanlegg, som er en milepæl for selskapet Foto: Otovo

– Fra første halvår 2022 til samme periode i fjor økte vi omsetningen med 170 prosent. Etter sommeren falt veksttakten til 30 prosent.

– Andre halvår var tregt. Høy rente, lavere strømpris og inflasjon som spiste av kjøpekraften skjøv solceller og energieffektiviseringstiltak nedover på listen over hva husholdningene satset på. Folk har nok holdt ekstra på lommeboken, og utsatt slike investeringer. Til tross for dette leverte vi mer enn 10 000 solcelleanlegg i 2023. Det er en milepæl.

Adm. direktør Andreas Thorsheim i Otovo tror på vekst i solcellemarkedet i 2024
Foto: Otovo

Kommer tilbake med et brøl

– Solceller ble mye billigere i 2023. «Business-caset» for paneler på taket har aldri vært bedre i Norge. De som har litt overskudd gjør klokt i å installere solceller.

– I Europa er det et litt brokete bilde. Skandinavia og Spania går tregt. Her har kraftig strømstøtte utsatt strømproblemene for folk. I Østerrike, Portugal og Frankrike er det mer trykk på grunn av økende strømpriser og gode støtteordninger.

– Jeg tror 2024 blir året da solcellemarkedet kommer tilbake med et brøl. Med reduserte priser på utstyr og installasjon, mindre strømstøtte, stigende strømpriser og kanskje toppen av renteproblemene, tror jeg dette kan bli veldig «hot».

Nye paneler

– Samtidig blir batteriene bedre, billigere og mer brukervennlige. Med lagret energi kan solcellene også gjøre nytte for seg på kvelden og om natten. I år regner vi med at større, såkalte n-type paneler tar over markedet. De er sterkere og mer varige, og yter bedre i lyssvake forhold. Disse tror vi blir populære i Norge.

Jojo-marked

– De siste årene har det vært et jojo-marked. Koronapandemien skapte kaos i forsyningskjedene. Deretter kom energikrisen i kjølvannet av Ukraina-krigen, og bakrusen etter at bransjen vokste for mye.

– Nå raser prisene så mye at det kun er spørsmål om tid før kjøperne er tilbake. Markedet for husholdninger spretter tilbake først, fordi denne gruppen tar beslutninger raskt og er følsom for lavere renter og bedre økonomi. Bedriftsmarkedet er hakket tregere. Jeg tror begge er i farten igjen i løpet av 2024.

Les mer om følgende emner: