annonse

Verden største elektriske containerskip

Enova gir rundt 362 millioner kroner til sju elektriske fartøy og fire ladeanlegg. Blant selskapene som får støtte er Eitzen Avanti.

Containerskipene til Eitzen Avanti skal frakte containere mellom Norge, Sverige og Tyskland

Verden største elektriske containerskip

Enova gir rundt 362 millioner kroner til sju elektriske fartøy og fire ladeanlegg. Blant selskapene som får støtte er Eitzen Avanti.

De skal bygge to batteridrevne skip for å frakte containere mellom Norge, Sverige og Tyskland. Fartøyene, som får batteripakker på mer enn 100 MWh, kan bli verdens største i sitt slag. 

– Disse prosjektene viser hva som er mulig med batterielektrifisering i skipsfarten. Teknologien er moden og prosjektene finnes, sier Andreas Forsnes Jahn, seniorrådgiver for maritim transport i Enova 

Samtidig får Oslo Havn støtte til et ladeanlegg for disse fartøyene ved containerterminalen på Sjursøya. 

– Vår visjon er å være verdens mest effektive og miljøvennlige byhavn. Enova-støtten er et viktig bidrag for å realisere denne målsettingen, sier havnedirektør Ingvar M. Mathisen i Oslo Havn. 

– Eitzen Avanti er et offensivt selskap, som tør å satse på ny grønn teknologi. Deres engasjement og vilje til å gå foran viser vei for hele bransjen. 

Enova gir støtte til flere prosjekter som viser bredden i den maritime elektrifiseringen. Polar Energy Shipco skal bygge et helelektrisk bulkskip, som skal frakte mineraler langs norskekysten. Med rotorseil og batteripakker på drøyt 20 MWh får fartøyet fullelektrisk drift. Dessuten bygger GC Rieber Minerals ladeanlegg ved Laksevågneset. 

Brim Explorer får støtte til to batterielektriske skip, som blant annet skal gå i trafikk mellom Ålesund og Geiranger. Fartøyene har flere innovative energieffektiviseringstiltak og batteripakker på 3 MWh. Lovundlaks får støtte til to elektriske arbeidsbåter, og to ladeanlegg på sine landbaser. 

Les mer om følgende emner:

annonse