Verdens første autonome, elektirske passasjerferge satt i trafikk

Forside

Elmagasinet.no,mobil-logo i toppen
Søk Personvern og informasjonskapsler Ansvarlig redaktør

Verdens første autonome, elektirske passasjerferge satt i trafikk

Midt i Stockholm i Riddarfjärden har Torghatten og Zeabuz sjøsatt verdens første kommersielle elektriske, utslippsfrie og autonome passasjerferje.

AUTONOM ELEKTRISK PASSASJERFERGE. MF Estelle på sin første tur over Riddarfjärden i Stockholm

Torghatten står bak satsingen, der Zeabuz har levert teknologien. Målsettingen er å skape et nettverk av virtuelle broer som rimelig, miljøvennlig og trygt bidrar til urban mobilitet. 

– Dette er en stor milepæl for et 150 år gammelt nordnorsk rederi og kollektiv mobilitet generelt, sier adm. direktør Stein Andre Herigstad-Olsen i Torghatten. 

Grønn pioner

– MF Estelle er en bærekraftig og grønn pioner. Fergen er løsningen på kø og overbelastning. Kanskje den også blir en trendsetter, som kan få flere til å droppe bilen for heller å sykle eller gå. Fergen er selvkjørende, uten behov for en menneskelig kaptein om bord, og ledende på digital sikkerhet. 

– Det er spesiell stas å gjøre det midt i en skandinavisk storby. For ikke lenge siden virket dette ganske urealistisk. Utviklingen er banebrytende. 

Skal revolusjonere passasjermobilitet

Estelle, som ble satt i trafikk 12. juni i år, har i starten fire avganger i timen. Dette skal etter hvert øke til åtte ganger 15 timer i døgnet. Hver dag.  

Fergen har avansert autonom teknologi med opphav fra Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) i Trondheim. I starten er det en operatør om bord. Etter hvert skal fergen være selvkjørende, og overvåkes fra land. 

Torghatten, som skal drifte ruten, står bak satsingen som har merkevarenavnet Zeam. Dette står for Zero Emission Autonomus Mobility, som er en referanse til at tjenesten skal «sy sammen» byen. Fergen er bygget ved verftet Brødrerne Aa i Hyen.  

Virtuelle broer

– Vår visjon er å skape snarveier over urbane vannveier. Vi ser for oss et nettverk av ubemannede og autonome ferger som skaper virtuelle broer. Tanken er å knytte bydeler sammen på en rimelig og miljøvennlig måte, sier CEO Erik Dyrkoren i Zeabuz. 

– Innen 2025 er målsettingen å levere slike passasjerferger til minst sju byer over hele verden. Gjerne i samarbeid med Torghatten. Vi arbeider for radikalt å endre måten å tenke mobilitet på. 

Les mer om følgende emner: