Verdens første kommersielle selvkjørende byferge
Brødrene Aa skal bygge verdens første førerløse passasjerferge for kommersiell drift.
Norsk teknologi skal sørge for selvkjørende fergetrafikk midt i Stockholm
Den skal gå mellom Kungsholmen og Søder Mellarstrand midt i Stockholm. Det er fergeselskapet Torghatten, og det norske autonomiselskapet Zeabuz som står bak prosjektet.
– Norge er verdensledende på autonome fartøy. Med førerløse passasjerferjer tar vi dette til neste nivå, sier Reidun Svarva, leder for forretningsutvikling i Torghatten.
Den 12 meter lange elektriske katamaranen, med en kapasitet på 25 personer, skal være ferdig i april 2023. I starten skal den føres med en besetning på en kaptein, samtidig som turen overvåkes fra et kontrollrom. På sikt skal fergen styres fra kontrollrommet.
Store muligheter
Daglig leder Tor Øyvin Aa i Brødrene Aa ser store muligheter for slike fartøy.
– Stadig flere byer ønsker bedre utnyttelse av vannveiene som transportåre. Avtalen har en stor strategisk verdi for oss der vi sammen med Torghatten og Zeabuz demonstrerer grensesprengende teknologi.
Erik Dyrkoren, CEO i Zeabuz, forteller at de skal levere det autonome systemet til fergen.
– Sammen med NTNU har vi utviklet en autonom testferge som går i Trondheim. Med erfaring fra dette prosjektet er vi klare til å ta neste steg. I Stockholm skal vi for alvor teste autonomisystemet i daglig drift med passasjerer på en måte ingen har gjort før.