Verdens største hydrogenskip
Torghatten Nord har valgt Myklebust Verft til å bygge to hydrogenferger, som skal frakte inntil 120 biler på Norges lengste fergestrekning mellom Bodø og Lofoten.
Myklebust Verft skal bygge verdens største hydrogenskip, som skal leveres i løpet av 2026 Illustrasjon: The Norwegian Ship Design
Skipene, som blir verdens største i sitt slag, skal bunkres med hydrogen produsert i Bodø, og leveres i løpet av 2026.
– Dette er et stort løft for det norske teknologi- og verftsmiljøet. Sammen med myndighetene er vi i ferd med å sette standarden for en helt ny skipsklasse med et innovasjons- og klimaprosjekt i verdensklasse. Hvert skip får brenselceller på 6 400 kW, sier adm. direktør Marius Hansen i Torghatten Nord.
Myklebust Verft holder til i Gursken sør for Ålesund. Byggingen av de to 117 meter lange fergene betyr oppbemanning og høy aktivitet ved verftet.
– Sammen med den maritime klyngen i Norge skal vi utvikle ny kunnskap, sikre arbeidsplasser og ta inn flere lærlinger. Det er spennende å levere ferger ingen har bygget før, sier adm. direktør Leiv Sindre Muren i Myklebust Verft.
Samferdselsminister John-Ivar Nygård er fornøyd med at byggingen går til et norsk verft.
– Jeg gratulerer Torghatten Nord og Myklebust Verft med en viktig avtale for norsk maritim næring. Dette viser at norske skipsverft er konkurransedyktige, og at bransjen vil bidra til å bygge mer kompetanse på nullutslippsløsninger.
Høye ambisjoner
Hansen fremhever at det er ingen andre maritime hydrogenprosjekter internasjonalt som er i nærheten av skalaen og ambisjonene med fergene.
– Derfor har vi etablert et lag av norske leverandører med mål om å frakte lokalbefolkning, næringsliv og turister på en trygg, effektiv og komfortabel måte. Dette går på design, sikkerhetssystemer, hydrogenproduksjon og bygging av fartøyene.
– Vi samarbeider også med Sjøfartsdirektoratet og klasseselskapet Lloyd’s Register for å utvikle prosedyrer og sikkerhetsstandarder for en helt ny type ferger.