Verdens største hydrogenskip

Forside

Elmagasinet.no,mobil-logo i toppen
Søk Personvern og informasjonskapsler Ansvarlig redaktør

Verdens største hydrogenskip

Torghatten Nord har valgt Myklebust Verft til å bygge to hydrogenferger, som skal frakte inntil 120 biler på Norges lengste fergestrekning mellom Bodø og Lofoten. Skipene, som blir verdens største i sitt slag, skal bunkres med hydrogen produsert i Bodø, og leveres i løpet av 2026.

Myklebust Verft skal bygge verdens største hydrogenskip, som skal leveres i løpet av 2026 Illustrasjon: The Norwegian Ship Design

– Dette er et stort løft for det norske teknologi- og verftsmiljøet. Sammen med myndighetene er vi i ferd med å sette standarden for en helt ny skipsklasse med et innovasjons- og klimaprosjekt i verdensklasse. Hvert skip får brenselceller på 6 400 kW, sier adm. direktør Marius Hansen i Torghatten Nord.

Oppbemanning

Myklebust Verft holder til i Gursken sør for Ålesund. Byggingen av de to 117 meter lange fergene betyr oppbemanning og høy aktivitet ved verftet.

– Sammen med den maritime klyngen i Norge skal vi med dette oppdraget utvikle ny kunnskap, sikre arbeidsplasser og kunne ta inn flere lærlinger. Det er spennende å levere noe ingen har gjort før, sier adm. direktør Leiv Sindre Muren i Myklebust Verft.

Samferdselsminister John-Ivar Nygård er fornøyd med at byggingen går til et norsk verft.

– Jeg gratulerer Torghatten Nord og Myklebust Verft med en viktig avtale for norsk maritim næring. Dette viser at norske skipsverft er konkurransedyktige, og den vil bidra til å bygge mer kompetanse på nullutslippsløsninger.

Høye ambisjoner

Hansen fremhever at det er ingen andre maritime hydrogenprosjekter internasjonalt som er i nærheten av skalaen og ambisjonene med fergene.

– Derfor har vi brukt noe tid på å etablere et lag av norske leverandører med mål om å frakte lokalbefolkning, næringsliv og turister på en trygg, effektiv og komfortabel måte. Dette går på design, sikkerhetssystemer, hydrogenproduksjon og bygging av fartøyene. Det har vært spesielt krevende å få dette på plass i et marked preget av krig og usikkerhet i Europa.

Prosjektet har også tett samarbeid med Sjøfartsdirektoratet og klasseselskapet Lloyd’s Register for å utvikle prosedyrer og sikkerhetsstandarder for en helt ny type ferger.

Les mer om følgende emner: