Vil bygge busstunnel til to milliarder
Med en 2,6 km lang tunnel for elektriske busser til to milliarder kroner vil Obos sette fart på utbyggingen av en ny bydel sør i Oslo med 10 000 boliger. Den skal gå fra Gjersrud-Stensrud til Rosenholm stasjon i Søndre Nordstrand.
En 2,6 kilometer lang busstunnel kan løse kollektivutfordringen i den planlagte bydelen med 25 000 innbyggere sør i Oslo Illustrasjon: Blår
– Dette kan være løsningen som gjør det mulig å komme i gang med utbyggingen av Gjersrud-Stensrud. Dette koster det offentlige ikke en krone. Utgangspunktet er at vi og de andre utbyggerne og grunneierne tar regningen. Om politikerne ønsker det kan busstunnelen og de første boligene være klare om ti år, sier konsernsjef Daniel Kjørberg Siraj i Obos.
Konklusjonen i en utredning AF Gruppen og Norconsult har gjort for Obos, er at den mest kostnadseffektive og hensiktsmessige løsningen er å bygge tunnelen.
I 2016 vedtok Oslo kommune områderegulering for Gjersrud-Stensrud. Dette åpner for at det kan bli 25 000 innbyggere og 4 000 arbeidsplasser i den nye, miljøvennlige bydelen. Her skal det være variert bebyggelse med småhus, leiligheter, store grøntområder og et bymiljø som kan bli like stort som Lillehammer eller Fornebu.
– Vi er klare til å sette spaden i jorden, og ta utfordringen med å sørge for et miljøvennlig og effektivt kollektivtilbud, sier Obos-sjefen.