annonse

Vil ha eldriften på riksveiene i Hålogaland 

BMO Elektro, El-Team, OneCo Network og SET Elektro konkurrerer om å drifte og vedlikeholde elinstallasjoner på riksvegene i Lofoten, Vesterålen, Ofoten og Sør-Troms.

Elanlegget på Hålogalandsbrua på E6 inngår i den nye kontrakten Foto: Tomas Rolland/Statens vegvesen

Vil ha eldriften på riksveiene i Hålogaland 

BMO Elektro, El-Team, OneCo Network og SET Elektro konkurrerer om å drifte og vedlikeholde elinstallasjoner på riksvegene i Lofoten, Vesterålen, Ofoten og Sør-Troms.

Dette gjelder 3 550 lyspunkter utenfor tunnel, 35 tunneler, 18 broer, 15 trafikksignalanlegg, 15 værstasjoner, 48 tellepunkter og 12 fartsmålere. 

– Vegnettet vårt blir mer teknologisk med sensorer, værstasjoner og kameraer, som gir oss og trafikantene nyttig sanntidsinformasjon. Her er god drift og vedlikehold like viktig som på selve vegen. De elektriske anleggene har også stor betydning for sikkerheten. Eksempelvis at vegtrafikksentralen får øyeblikkelig varsel når det skjer hendelser i en tunnel, sier byggeleder Stein-Roar Sørensen i Statens vegvesen.  

Sikker og grønn drift 

– Vegdriften skal være mest mulig klima- og miljøvennlig. Vi krever blant annet at 90 prosent av all kjøring med lette kjøretøy skal være utslippsfri. 

Elektrokontrakten gjelder fra 1. september 2025 og fem år fremover, med mulighet for ytterligere tre år. 

Les mer om følgende emner:

annonse