annonse

Vil ha mer trådløs lading

Det norske induksjonsselskapet ENRX og amerikanske InductEV skal samarbeide om kompatibilitet og tekniske standarder for trådløs lading av elektriske kjøretøy.

Busslading. I Braunschweig i Tyskland lades en buss trådløst Foto: ENRX

Vil ha mer trådløs lading

Det norske induksjonsselskapet ENRX og amerikanske InductEV skal samarbeide om kompatibilitet og tekniske standarder for trådløs lading av elektriske kjøretøy.

Målsettingen er å stimulere til innovasjon, og få fart på bruken av denne teknologien i transportsektoren. 

– Vi har fulgt med på innføringen av InductEV sine trådløse ladeløsninger. Her er det mange tekniske fellestrekk mellom selskapene. Med 20 års erfaring på høyeffekt trådløs lading ser vi et stort behov for økt standardisering av teknologien i transportsektoren. Derfor er vi glade for å samarbeide med InductEV om å etablere industristandarder, sier salgsdirektør Magnus Vold i ENRX. 

InductEV sine trådløse ladeløsninger bruker en induktiv ladeplate i bakken, som aktiveres når den kobles til en plate under kjøretøyet. Selskapet har systemer i effektområdet 75-450 kW. Teknologien åpner for å erstatte energikrevende nattlading med kortere ladeøkter. Dette skal maksimere bruken av tilgjengelig fornybar energi, og redusere elektrifiseringsutfordringene for både kraftselskaper og tran­sportoperatører. 

Elektrifisert motorveg

ENRX har levert trådløse induksjonsløsninger til ferger, industrielle kjøretøy og busser i flere større europeiske byer. I Braunschweig i Tyskland har en 12 kilometer lang bussrute, med et 200 kW trådløst ladesystem vært i drift i mer enn ti år.  

Selskapet arbeider også med et pilotprosjekt på verdens første elektrifiserte motorvei i Florida i USA, der bilene vil kunne lade på høy effekt mens de kjører. 

Les mer om følgende emner:

annonse